Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sluta röka för gott

Du fyrdubblar dina chanser att sluta röka med hjälp av medicinsk behandling och stöd från vårdpersonal.

4 sätt att hjälpa huden återhämta sig efter rökning

Rökning förstör din hy, men huden läker om du slutar. Här är fem sätt att påskynda processen.

  1. Få tillbaka din lyster
    När du slutar röka kommer blodcirkulationen öka och huden kommer att få syre och antioxidanter. Det gör det lättare för huden att bilda nya hudceller, vilket får den att se friskare och klarare ut.

  2. Få stramare hud
    Tobak förstör elastin och kollagen, de viktiga små fibrerna som håller din hud stark och stram. Utan tobak blir din hud mindre slapp. Hjälp huden på traven: Daglig motion ökar blodcirkulationen och stärker musklerna, vilket kan göra huden mindre slapp. Använd solskydd för att förhindra att solen förstör hudens kollagen.

  3. Lukta bättre
    När du röker sätter sig lukten i huden, både inifrån och utifrån. Genom att sluta röka kan du få bort lukten. Hjälp huden på traven: Se till att få i dig en och en halv liter vätska om dagen, helst vatten. Det återfuktar huden och kan spola bort kvarvarande gifter. Undvik uttorkande drycker som alkohol, kaffe eller te.

  4. Förbättra hudens läkningsförmåga
    Rökning leder till långsammare läkning, eftersom det försämrar blodcirkulationen. Försämrad blodcirkulation ger sämre upptag av viktiga näringsämnen och mindre syre till cellerna. När du slutar röka och antalet blodkroppar ökar, kommer du att märka att din hud återhämtar sig snabbare om du får sår. Hjälp huden på traven: Bär, frukter och grönsaker är sprängfyllda med nyttiga ämnen som hjälper till att rensa ut gifterna från rökningen och bygga upp din hud på nytt. Försök äta så många olika färger som möjligt, så får du i dig fler varianter av vitaminer, mineraler och antioxidanter.