Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sluta röka för gott

Du fyrdubblar dina chanser att sluta röka med hjälp av medicinsk behandling och stöd från vårdpersonal.

Så ersätter du den tillfredsställelse du får av rökning

Rökning ger ofta en tillfredsställelse på flera plan än själva nikotinet. Men du kan få samma effekt även utan cigaretter.

Det är inte bara nikotinberoendet som gör det svårt att sluta röka. Rökningen är hos många en djupt rotad vana som kan kännas otroligt tillfredsställande. Cigaretten i handen har blivit en del av ritualen för att minska stress, pigga upp dig eller ha en trevlig samvaro med vänner. Nyckeln för att kunna sluta är att ta reda på vilken effekt du är ute efter när du röker, och hur du kan få den på annat sätt.

Den uppiggande första cigaretten på dagen

Det finns en enkel förklaring till varför dagens första cigarett är den mest tillfredsställande; det var längre sen sist du tog ditt senaste bloss och effekterna av nikotinet känns därför starkare. Många rökare känner att de inte vaknar till ordentligt förrän de röker sin första cigarett, precis som te- eller kaffedrickare inte känner sig helt vakna förrän de har tagit sin första kopp koffein.

Nikotin stimulerar kroppens tillverkning av adrenalin och glukos, vilket är huvudorsaken till att rökare blir piggare av ett morgonbloss. Ett enkelt och hälsosammare sätt att öka glukosproduktion är att äta frukost. För att få ditt adrenalin kan du ta en promenad till jobbet eller träna på morgonen. Att motionera får igång blodcirkulationen och adrenalinproduktionen precis som nikotin.

Minska stressen på jobbet

Att gå ut och röka i fem minuter under en hektisk arbetsdag kan vara en av de bästa rökupplevelserna. En paus från omvärlden, en chans att lugna ned dig, samla dina tankar, att bearbeta vad du har jobbat med och förbereda dig själv för nästa uppgift. Ibland blir det även en chans att småprata lite med andra rökare.

Egentligen är det inte cigaretten som gör detta, utan pausen. Fem eller tio minuter borta från skrivbordet vid regelbundna tillfällen under dagen kan ge positiva effekter även utan cigarett. Du ökar koncentrationen, minskar stressen och hjälper hjärnan att komma ikapp. Om du tar en rask promenad runt kvarteret under pausen ökar du de positiva effekterna ännu mer. Du kommer snart märka att promenaden blir lika beroendeframkallande som cigaretterna, för att du mår så bra efteråt.

Cigaretten efter maten

Myten att rökning bidrar till matsmältningen är flera sekel gammal, men det är inget annat än en myt. Om något ökar rökning med tiden risken för matsmältningsproblem. En stor del av njutningen beror helt enkelt på att du tar en paus efter att en aktivitet har slutförts, och den ökade puls som nikotinet ger skapar en illusion att din ämnesomsättning går igång och börjar smälta maten. Försök återskapa känslan genom att dricka en kopp kaffe eller te, eller ta en promenad runt kvarteret.

Rökning på krogen

En drink i ena handen och en cigarett i den andra – för många är cigaretter och alkohol oskiljaktiga. Det beror delvis på att du har något att göra medan andra pratar, samtidigt som du fortsätter vara en del av konversationen. Sedan rökning på krogen förbjöds är det också en ursäkt att lämna gruppen ett tag om du behöver en paus från att vara social (eller om konversationen har blivit lite tråkig).

Men nikotin motverkar den känsla av njutning som många får av alkohol, vilket gör att många rökare dricker mer för att få samma effekt. Om du slutar röka kommer du därför antagligen att ha roligare, och du gör din lever såväl som dina lungor en tjänst.