Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Fler tips

Distrahera dig från röksuget och planera barnkammaren

Få något bra gjort samtidigt som du distraherar dig från röksuget.

Gör något roligt för att distrahera dig från röksuget och bli på bra humör.

Byt tiden du lägger på att röka mot att lära dig ett nytt språk.

Berätta gärna för rökare du känner som funderar på att sluta att du kan hjälpa dem om de behöver det.

Genom att hitta en annan vana än att röka när du blir stressad kan du minska röksuget.

Utvärdera ditt rökberoende med en pulsmätare.

Distrahera dig från röksuget genom att tänka på ert barn.

Undvik röksuget genom att ändra ditt beteende på krogen.

Markera ditt nya liv genom att städa bort röklukten hemma.

En promenad ger dig motion och minskar samtidigt röksuget

Ta hjälp av beep-test och se hur din kondition förbättras ju längre du är rökfri.

Sluta rök och stoppa ditt förtida åldrande

Du ha fyra gånger större chans att lyckas om du tar hjälp av vården.

Ett första år som rökfri är värt att firas ordentligt.

 

Genom att skölja med munvatten smakar röken äckligare.

Skaffa ett mål som inte har med rökning att göra och fokusera på annat ett tag.

100 dagar utan cigaretter en stor milstope. Ge dig själv lite beröm.

Hitta nya, hälsosammare sätt att fördriva tiden än rökning.

Genom att ändra vad och när du dricker kan du minska röksuget som är kopplat till tillfället.

Markera ditt nya liv genom att få bort röklukten

Genom att veta varför du röker blir det lättare att sluta

Rökning minskar både män och kvinnors möjligheter att få barn.

Bryt ner målet till mindre delmål, så blir det lättare att hantera.

Att träna som gravid är bra för både dig och barnet.

Våga prata med dina nära och låt dem stötta dig när du behöver.

Gör av med din nyvunna energi på ett träningspass så kommer du känna dig starkare och gladare.

Distrahera dig med något roligt i en rökfri miljö.

Extra syre i blodet är ett bra sätt att motverka trötthet och huvudvärk som du kan uppleva när du avstår nikotin.

Klocka dina röksug och se hur de blir kortare för varje gång.

Genom att röra på dig flyttar du fokus från röksuget.

När du slutat röka kommer du märka att maten smakar mycket mer och bättre.

Genom att ringa en vän kan du distrahera dig från röksuget och vara social samtidigt.

Kartlägg vad det är som triggar ditt röksug och stå emot lättare.

Genom att skriva dagbok kan du få uttryck för dina tankar och känslor.

Att sluta röka kommer minska din risk att drabbas av munsjukdomar som tandlossning och cancer i munhålan.

Spar dina cigarettpengar och lägg dem på din drömresa.

 Ju mindre du har som påminner dig om rökning, desto mindre blir du påmind om att du vill röka.

Bedöm hur allvarligt ditt återfall var för att veta hur du ska gå vidare till ett rökfritt liv.

Prata med vården om vilka läkemedel du kan ta som hjälp för att sluta röka under en graviditet.

Se över ditt sociala liv och låt det hjälpa dig att sluta röka.

Genom att ändra välkända situationer kan du bryta vanan att röka

Sociala medier som Twitter och Facebook gör det lätt att dela med dig av ditt rökstopp och få support från dina vänner och följare.

Kognitiv betendeterapi är en välkänd och fungerande metod för at sluta röka.

Ha en påminnelse om dina barn vid dina cigaretter och så minskar lusten att röka.

Genom att ha en plan innan du utsätter dig för situationer där du brukar röka kan du stå emot.

Tvärtemot vad många tror är ren viljestyrka det svåraste sättet att sluta röka.

Ta hjälp av vården för att se vilka behandlingsalternativ det finns och vad som kan passa bäst för dig.

Det kan finnas metoder för att sluta röka som du inte känner till så kontakta vården för att få proffesionell hjälp.

Hitta en kompis som upplever detsamma som du och stötta varandra.

Bildgoogla rökning och slipp röksuget

Att sluta röka påverkar din aptit. Ät rätt för att slippa viktuppgång.

Låt återfallet bli en erfarenhet för att stå emot liknande situationer framöver, inte en ursäkt att börja röka igen.

Istället för att lägga tiden på att ta en cigarett, ta itu med det där du skjutit upp så länge.

Peppa dig själv med andras framgångshistorier

Städa bort den farliga röklukten och gör ert hem barnvändligt.

En app kan hjälpa dig sluta röka genom att motivera dig eller distrahera dig

Det kan vara lättare att dela känslor och tankar anonymt än med din omgivning.

Hjälp din kropp att läka efter rökningen genom att fylla på med bra mat.

Våga gå tillbaka till läkaren även om du får återfall, så ökar du chansen att lyckas.

Att dricka tillräckligt med vatten är viktigt för att återfukta kroppen och rensa ut gifter.

Nu när du är rökfri kan det vara läge att se över andra aspekter av ditt liv som ditt arbete eller bostadssituation.

Genom att undvika dina vanliga rutiner kan det vara lättare att stå emot röksuget de första dagarna.

 

Din första månad utan cigaretter är värd att fira.

Genom att förstå ditt röksug kan du övervinna det.

Din första rökfria vecka är värd att firas!

Genom att sluta röka spar du massor av pengar. Pengar du kan använda till något annat.

Genom att kartlägga ditt beteende kan du slippa röksug.

Med yoga kan du minska stressnivån och därmed röksuget.

Se till att ha nyttigheter att stoppa i munnen istället för cigaretter eller sötsaker när suget sätter in.

Låt din kreativitet flöda och skriv prosa. Du kan basera dessa på dina känslor om att röka eller något helt annat.

Genom att förstå varför du inte lyckats tidigare kan du skapa strategier för att lyckas denna gång.